Motie fietstunnel De Liesbosch

Raad vraagt Nieuwegeins college om ijzer te smeden als het heet is

De raad van Nieuwegein heeft de motie ‘Fietstunnel De Liesbosch’ aangenomen. Een nieuwe invalsweg kruist straks de provinciale weg N408 met de drukke hoofdfietsroute Nieuwegein-Houten. Uit onderzoek blijkt dat het beste en goedkoopste tunnelalternatief 3,4 miljoen euro kost.

Laagravensloop2019_web

Maar in plaats van het ijzer te smeden als het heet is, wilde het college afwachten tot de kruising aangelegd is, monitoren hoe lang fietsers straks voor de stoplichten wortel staan te schieten en tot medio 2020 afwachten of er ongelukken gebeuren. En dat terwijl in de Provinciale Staten net GroenLinks de grootste partij is geworden, vrijwel alle partijen de fiets in hun verkiezingsprogramma’s een hoofdrol gaven en het coalitieakkoord nu wordt geschreven.

Fietstellingen

Op de belangrijke fietsroute van Nieuwegein naar Houten langs de Laagravenseweg rijden elke dag 2850 fietsers, zo blijkt uit fietstellingen die onderdeel waren van het onderzoek. Het is de op één na drukste in- en uitvalsweg voor fietsers in Nieuwegein en is heel belangrijk voor scholieren uit Houten en fietsforensen die op de Uithof, in De Bilt of Bunnik werken.

Coalitieakkoord

Niet afwachten dus, vond de raad, en nu al de resultaten van het onderzoek en de fietstunnel onder de aandacht van de nieuwe Statenfracties en straks de nieuwe gedeputeerde brengen. De route met tunnelvariant kan dan in het coalitieakkoord komen en worden aangelegd.

Categorieën