Sneller groen met Schwung, maar ook voorrang op de bus?

In de laatste Corona-update kondigt het college van B&W van Nieuwegein verschillende maatregelen aan voor fietsers: krijtsymbolen, tweemaal groen per cyclus op drie drukke kruisingen met verkeerslichten en invoering van de Schwungapp. Daarmee krijgen fietsers via hun smartphone sneller groen dan via detectielussen of drukknopjes. GroenLinks stelde daarnaast artikel-42 vragen over onze andere adviezen over fietsen in coronatijd.

schwung-e1560380492852

In de coronaupdate van 19 juni besteedt het college van B&W van Nieuwegein uitgebreid aandacht aan fietsmaatregelen. Het college wil krijtsymbolen op het wegdek aanbrengen, extra borden op drukke kruisingen en bruggen plaatsen, de Schwungapp invoeren op alle kruisingen met verkeerslichten in Nieuwegein, en fietsers op de drukke kruisingen tweemaal groen per cyclus geven. Het gaat om de kruisingen in Merwestein, bij de Blauwe Brug en bij de Ambachtsweg. Onze andere adviezen wil het college waar mogelijk meenemen in  de nieuw op te stellen mobiliteitsvisie. GroenLinks vroeg daar ook aandacht voor.

Voorbehoud voor groen vanwege bus

We zijn blij met de aandacht voor de fietser, en vooral met de wens om fietsers tweemaal groen per cyclus te geven. Hier zit echter nog wel een addertje onder het gras. Het college meldt dat invoering onder voorbehoud is van goedkeuring door de provincie, die gaat over het openbaar vervoer in onze stad. Op kruisingen met verkeerslichten in Nieuwegein krijgen bus en tram nu altijd voorrang op auto’s en fietsers. De bus zit ook op een andere manier fietsers in Nieuwegein in de weg: op kruisingen van wijkwegen met hoofdfietsroutes kunnen fietsers volgens het huidige beleid nooit voorrang krijgen. Het kruispunt Noordstedeweg/Herenstraat bij de Karwei is daar het belangrijkste voorbeeld van, maar het geldt ook voor alle kruisingen met de Batauweg, de Nedereindseweg en de Roerdomplaan.

 

STOP-principe: wandelen en fietsen krijgen voorrang

Wij vinden dat actieve vormen van mobiliteit (lopen en fietsen) in onze stad en provincie voorrang moeten krijgen, volgens het STOP-principe: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer en Particulier Vervoer. Daar komt nog bij dat in Nieuwegein 30 % van de inwoners regelmatig de fiets pakt, 31% regelmatig de auto, en slechts 6% het OV. Een voorkeurspositie voor de fiets boven in elk geval de bus is dus zeker te verdedigen. Voeg dit bij het feit dat veel OV-reizigers overwegen om voortaan de fiets te pakken en de denkrichting is duidelijk, lijkt ons. Een mooi uitgangspunt voor het nieuwe strategische mobiliteitsplan!

Categorieën