Nieuwegein sluit cruciaal fietspad 3,5 jaar af zonder goed alternatief

Het fietspad langs het Nieuwegeinse Stadshuis wordt in november voor drieëneenhalf jaar afgesloten vanwege bouwwerkzaamheden.  Deze cruciale schakel in het Nieuwegeinse fietsnetwerk verwerkt dagelijks meer dan 4000 fietsers. Goede alternatieven ontbreken; Fietsersbond Nieuwegein voorziet een puinhoop.

Brugpad_web20210607
Op het Brugpad rijden dagelijks zo’n 4000 fietsers, waaronder veel scholieren.

Vanaf november gaat de bouw van start van vier appartementengebouwen, tot 7 etages hoog, langs het water van de Doorslag. Doordat daarbij vier grote hijskranen gebruikt worden zijn de eisen streng en lopen de hijs- en bouwveiligheidszones tot over het water van de Doorslag. Het is volgens de gemeente daarom niet mogelijk om het Brugpad open te houden tijdens de bouw.

Omleidingsroutes: de een nog slechter dan de ander

Natuurlijk zijn er omleidingen mogelijk. Maar de één is nog slechter dan de ander. De fietsroute over het Zuidstedeviaduct (die in het begin van dit decennium werd opgeheven, maar nu mogelijk weer in ere wordt hersteld) krijgt een helling van 6,6% en scherpe bochten.  Voor ouderen een onoverbrugbare klim en in de fietsspits met scholieren een recept voor ongelukken. De route door park Oudegein slingerdeslangt langs onverlichte paden en is sociaal onveilig. De route door de parkeergarage onder het Stadshuis kruist de route van het bouwverkeer, heeft smalle doorgangen en levert conflicten op met auto’s. En de route via de Kolfstedetunnel eindigt nog steeds in de parkeergarage.

Voorwaarden stellen bij de aanbesteding

Hadden er dan geen voorwaarden gesteld kunnen worden bij de aanbesteding? Dat blijkt niet gedaan. Bij aanbestedingen in Nederland wordt alleen gekeken naar de eindsituatie, niet naar de bouwfase.  En het Brugpad komt gewoon terug langs de Doorslag. Maar wij denken: als voor de bouw van deze appartementen de Zuidstedeweg, de Noordstedeweg of de Batauweg vier jaar afgesloten had moeten worden, dan waren er vast wel voorwaarden gesteld!

Fietsers en wandelaars op 1?

Bij de op 1 april 2021 aangenomen Mobiliteitsvisie heeft de raad bij amendement unaniem fietsers en wandelaars prioriteit 1 gegeven. Het wordt tijd dat dit niet alleen gaat doorklinken in plannen, maar ook in de weg naar uitvoering.

Categorieën