Fietsersbond Nieuwegein baalt ervan dat het realiseren van een knip in de Batauweg opnieuw vertraging heeft opgelopen. Het college van B&W moet van de rechter binnen zestien weken een nieuw verkeersbesluit nemen en beter onderbouwen waarom een knip de verkeersveiligheid op de Batauweg vergroot.
Dat beter onderbouwen gaat wel lukken, want die (cijfermatige) onderbouwing bestaat al. De cijfers en de kaart die te zien zijn op de STAR Ongevallenwebsite geven een heel duidelijk beeld: namelijk dat op de Nieuwegeinse wijkwegen, waaronder de Batauweg, de meeste verkeersongevallen gebeuren.

Fietsers en voetgangers worden daarbij onevenredig getroffen, doordat een confrontatie met een auto in vrijwel alle gevallen letsel of zelfs de dood tot gevolg heeft. Als je je stad verkeersveiliger wilt maken, is het terugdringen van het autoverkeer topprioriteit. Dat is precies de reden waarom de gemeenteraad in 2021 via het Mobiliteitsprogramma besloten heeft dat het autoverkeer zoveel mogelijk gebruik moet gaan maken van de stadsautowegen. Die zijn daarvoor aangelegd. Daar rijden geen fietsers en lopen geen voetgangers. De noodzaak van een knip onderbouwden wij al eens in ons artikel Waarom een knip in de Batauweg echt nodig is.
Fietsers en voetgangers in de knel
Fietsers en voetgangers hebben nu geen alternatief: er bestaat in Batau geen veilige, comfortabele en doorgaande noord-zuidroute voor fietsers. Noodgedwongen moeten zij de weg delen met circa 11.000 motorvoertuigen per etmaal, slechts gescheiden door een witte verfstreep. En moeten ze deze drukke verkeersader oversteken om bij school, supermarkt of sportclub te komen. Geen wonder dat veel ouders hun kinderen niet alleen op de fiets naar school durven laten gaan. En veel ouderen zich op hun fiets of scootmobiel niet meer op de Batauweg wagen.
In Houten kan het wèl
Wie wel eens in Houten is geweest ziet hoe het wèl kan. Daar gaan binnen de Rondweg achtjarigen zelfstandig op de fiets naar school. En zijn ongevallen binnen de Rondweg met kwetsbare verkeersdeelnemers een uitzondering. Dat komt doordat je in Houten geen drukke verkeersaders hebt waar fietsers en voetgangers de weg moeten delen met gemotoriseerd verkeer. Fietsers en voetgangers rijden veilig en direct van de ene wijk naar de andere. Met de auto rijd je via de Rondweg.
Model Houten projecteren op Nieuwegein
Als je ‘model Houten’ toepast op Nieuwegein kom je uit op de maatregelen die in het Mobiliteitsprogramma beschreven staan: de stadsautowegen (vergelijkbaar met de Rondweg) zijn voor het autoverkeer; de wijkwegen (zoals de Batauweg) zijn alleen voor bestemmingsverkeer. Een knip is een noodzakelijke en essentiële maatregel om dit te bereiken.
Korpschef politie kent blijkbaar de ongevalscijfers niet
Het wekt bij ons verbazing dat zelfs de korpschef van de politie het patroon en de hoogte van de ongevallencijfers niet kent, of er in elk geval in zijn advies geen rekening mee houdt. Gelukkig heeft de gemeenteraad dat inzicht wel en houdt zij ook nog andere aspecten in het oog: namelijk de wens en de wil om in Nieuwegein een prettige, gezonde en veilige leefomgeving te creëren. Een veilige, rechtvaardige straat voor alle verkeersdeelnemers, gezonde lucht, zo min mogelijk geluidsoverlast en een beweegvriendelijke omgeving. Waar kinderen vanaf 8 jaar veilig zelfstandig naar school en sportclub kunnen fietsen. En ouderen veilig met de fiets, lopend of met de scootmobiel naar vrienden en familie, de winkel en alle andere bestemmingen kunnen gaan. Allemaal zaken die je niet bereikt met een weg dwars door je woonwijk met zo’n 11.000 motorvoertuigen per etmaal.

Ondernemers Muntplein: fietsende en lopende klanten besteden meer
De ondernemers van het Muntplein doen er daarnaast goed aan zich te verdiepen in hoe hun klanten naar hun winkel komen. Uit onderzoek van het Platform Binnenstadsmanagement naar mobiliteit en bestedingen (zie download) blijkt namelijk dat bij kleine winkelcentra (zoals het Muntplein) de bestedingen van fietsers en voetgangers in absolute zin groter zijn dan die van klanten die met de auto komen. Ze komen namelijk vaker en geven daardoor meer uit. En een pondje kaas of een boek gaat gemakkelijk mee in de fietstas! Nu maar hopen dat hun klanten (en duizenden andere Nieuwegeiners) in die zestien weken tot het nieuwe verkeersbesluit geen slachtoffer worden van alweer een verkeersongeluk.
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Verkeersveilig maken van Nieuwegeinse fietsroutes levert ruim 23 miljoen euro op Verkeersveilig maken van Nieuwegeinse fietsroutes levert ruim 23 miljoen euro op
Investeren in fietsveiligheid loont: het aanleggen en verbreden van fietspaden en het verlagen van de snelheid op de Nieuwegeinse wijkwegen…
Gepubliceerd op: -
Fietswegwijzers sturen fietsers in Nieuwegein finaal de verkeerde kant op Fietswegwijzers sturen fietsers in Nieuwegein finaal de verkeerde kant op
Uit een inventarisatie van Fietsersbond Nieuwegein blijkt dat op maar liefst veertien plekken fietswegwijzers finaal de verkeerde kant op wijzen,…
Gepubliceerd op: -
‘Maak 30 km/uur de standaard binnen de bebouwde kom’ ‘Maak 30 km/uur de standaard binnen de bebouwde kom’
De Nieuwegeinse kruising Richterslaan/Mendes da Costalaan was op 17 april het toneel van de landelijke start van de Fietsersbondactie voor…
Gepubliceerd op: