Nieuwe Lidl aan Nieuwegeinse Buizerdlaan: automagneet of fietsvriendelijkste supermarkt?

Aan de Buizerdlaan in Nieuwegein komt een nieuwe Lidl-vestiging. De winkel komt in de plaats van de vestiging aan de Kauwenhof, die veel overlast voor omwonenden geeft. De nieuwe vestiging met 140 parkeerplaatsen zorgt voor 10% meer autoverkeer op de Buizerdlaan, en de inrichting kan fietsvriendelijker. Lees onze aanbevelingen voor Lidl en gemeente.

Impressie Lidl Buizerdlaan
Impressie van de LIdl Buizerdlaan (bron: presentatie LIdl van 1 februari 2022)

Tijdens de digitale informatieavond over de plannen aan de Buizerdlaan werd duidelijk dat de nieuwe Lidl met 1700 m2 vloeroppervlak flink groter wordt dan de winkel aan de Kauwenhof, die 1000 m2 groot is. Het aantal autoparkeerplaatsen dat bij de nieuwe vestiging komt is wel erg royaal: maar liefst 140 plekken tegen 40 bij de Kauwenhof. Daar is het vaak een chaos en bezetten winkelende automobilisten ook de plekken van aanwonenden, dus een wat ruimere opzet is redelijk, maar moet dat dan direct 3,5 keer zoveel zijn?

Wat ons vooral zorgen baart is dat door deze plannen het autoverkeer op de Buizerdlaan 10% toeneemt. Op de Buizerdlaan rijden nu al tussen de 8500 en 10.000 motorvoertuigen per etmaal, veel te veel voor een weg waar fietsers slechts door een verfstreep gescheiden zijn van het autoverkeer.

Daar komt nog bij dat de Lidl op de parkeerplaatsen snellaadfaciliteiten wil realiseren voor elektrische auto’s. Dat klinkt heel milieuvriendelijk, maar zorgt voor een aantrekkende werking van klanten die met de auto komen.

En dat terwijl je je boodschappen ook prima op de fiets kunt doen. Veel supermarktondernemers hebben geen idee dat fietsers goede klanten zijn. Dat komt doordat ze zelf meestal met de auto naar hun winkel gaan. Fietsers kopen per keer namelijk minder, maar ze komen vaker! Per saldo kopen ze meer. Als supermarktondernemer ben je dus een dief van je eigen portemonnee als je niet voor goede fietsvoorzieningen bij je winkel zorgt.

Onderzoek fietsvriendelijkheid Nieuwegeinse supermarkten

Onlangs onderzochten we alle Nieuwegeinse supermarkten op fietsvriendelijkheid, óók de geplande Lidl aan de Buizerdlaan. Uit het onderzoek bleek, dat er bij de meeste supermarkten nog heel wat te verbeteren valt.

We legden het ontwerp van de Lidl Buizerdlaan langs de ‘meetlat van Laurent’ en vergeleken die score (25 punten) met die van de meest fietsvriendelijke supermarkt in Nieuwegein, de Albert Heijn Fokkesteeg (39 punten), en de slechtst scorende super, Dirk van den Broek op City (10 punten). Daar is dus nog heel wat te verbeteren….

Hoe wordt de Lidl Buizerdlaan de fietsvriendelijkste super van Nieuwegein? We hebben 6 aanbevelingen voor de Lidl en 3 voor de gemeente.

Ontwerp Lidl Buizerdlaan
Het ontwerp van de Lidl aan de Buizerdlaan

Aanbevelingen voor Lidl

Hoe wordt Lidl Buizerdlaan de  fietsvriendelijkste supermarkt van Nieuwegein? We hebben de volgende aanbevelingen:

  1. Creëer autovrije toegang(en) naar de fietsparkeerplaatsen. Benut ook de achteringang vanaf het fietspad langs de geluidswal – dit fietspad wordt veel gebruikt door fietsers vanuit Batau. Zorg dat op het terrein de fietsersstromen de autostromen niet kruisen;
  2. Situeer de fietsparkeerplaatsen het dichtste bij de winkelingang en bij de winkelkarren;
  3. Plaats goede fietsenrekken: de nietjes op de tekening zijn top!
  4. Pleit bij de gemeente voor veilige, autoluwe toegangswegen voor fietsers met een maximumsnelheid van 30 km/uur;
  5. Fietsers houden van overdekte stallingsplekken. Denk eens aan een dakje van zonnepanelen! Afscheiding van de fietsparkeerplekken met hagen of bomen levert een groene uitstraling op die prettig is als het heet is;
  6. Maak plek voor ontmoeting. Waar kun je rustig een praatje maken zonder van de sokken gereden te worden?

Aanbevelingen voor de gemeente Nieuwegein

  1. Tijdens de informatieavond is verteld dat de nieuwe Lidl 10% extra autobewegingen oplevert op de Buizerdlaan. Een slechte zaak, nu het juist de bedoeling is om de hoeveelheid (sluip)verkeer op deze wijkweg te verminderen. Op grote delen rijden al tussen de 8500 en 10.000 motorvoertuigen per etmaal. Wij vinden dat autoverkeer naar deze vestiging van de Lidl via de Poort van Nieuwegein moet aanrijden, autoverkeer uit de Doorslag zelf uitgezonderd. Een knip in de Parkhout ter hoogte van de Doorslagbrug is hiervoor de beste oplossing;
  2. Het aantal parkeerplaatsen mag best een tandje lager. Stel grenzen en stimuleer Lidl om goede fietsvoorzieningen te realiseren;
  3. Faciliteer een goede aansluiting aan de achterzijde van de Lidl op het fietspad langs de geluidswal.

Categorieën